Geweldloze Communicatie

Wanneer je post op social media, dan doe je dit vaak openbaar en kun je verwachten dat mensen reageren. Ik ben groot geworden met de regels van de Geweldloze Communicatie van Dr. Rosenberg en was, misschien een beetje naïef, niet helemaal voorbereid op wat ging komen. Veel positieve respons, maar ook reacties gevoed door een scala aan emoties, vinger wijzen, verwensingen en zelfs één met opmerkingen over discriminatie. Het uitspreken van een persoonlijke voorkeur kan dus leiden tot een behoorlijke bak ellende. Mensen lezen niet meer maar gaan aan de haal met aannames en vooronderstellingen. Iedereen heeft natuurlijk recht op zijn (of haar) eigen mening, maar wanneer gaat het te ver? Wanneer is commentaar geen commentaar meer maar gewoon azijn pissen?

Geweldloze Communicatie

Communiceren kun je wel degelijk leren. Goede communicatie is geweldloze communicatie en dit brengt je ook nog eens veel meer. Want het lijkt misschien wel of je door negatief te reageren het uit je systeem hebt, maar het tegenovergestelde is waar.

 

Behind intimidating messages are simply people appealing to us to meet their needs.

– Marshall Rosenberg –

 

Geweldloze communicatie helpt ons stevig in het leven te staan, te zeggen wat we willen én te horen waar het de ander om gaat. Maar hier zijn wel regels aan verbonden. Ieder mens heeft dezelfde natuurlijke behoeftes zoals eten, drinken, warmte, veiligheid en erkenning. We denken alleen niet allemaal hetzelfde. Door verschillen in achtergrond, leeftijd, opleiding en karakter kijken we allemaal anders naar de wereld en naar elkaar. We hebben onze eigen normen. Het doel van geweldloze communicatie is het opbouwen van een relatie die is gebaseerd op openheid en mededogen. Dat vraagt om een andere levenshouding. Het houdt in dat je je kan inleven in de ander en respect hebt voor en aandacht kan geven aan je eigen gevoelens en die van de ander. Ongeacht de verschillen die er zijn.

Het model van geweldloze communicatie is geen truc, geen woordspelletje. Het is omgaan met verschillen vanuit respect en mededogen. Hiervoor zijn vijf elementen van belang:

  • Waarnemen zonder oordeel
  • Bewust zijn en uiten van eigen gevoelens
  • Verantwoordelijkheid nemen voor je eigen behoeftes
  • Meedogend luisteren
  • Verzoeken uitspreken

Dit betekent dat je in gesprek gaat en verantwoordelijkheid neemt voor je gevoelens.

Als iedereen zich aan deze regels zou houden, dan zag de wereld er een stuk beter uit. In elk geval op social media.

Communiceren kun je leren.

Comments are closed.